FIOLIN, BRATSJ, CELLO OG KONTRABASS
Læreplanen er utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling - Samspill - Skaperglede. Læremålene for strykeinstrumenter er forankret i Rammeplan for kulturskolen - “Mangfold og fordypning” og Orkland kulturskoles nevnte verdiplattform».
Rammeplanen deler inn i bredde-, kjerne- eller fordypningsprogram. Denne planen vil i hovedsak gå inn på kjerneprogram. Det er mulig å gå videre til fordypningsprogram. Se egen beskrivelse om det. Det er ikke et eget breddeprogram for strykeinstrumenter, og vi viser derfor til det felles breddeprogrammet i faget «Kulturmix».
KJERNEPROGRAM
Innholdet i undervisninga skal bidra til å utvikle håndverksmessig og kunstnerisk kvalitet, selvstendighet og samspillsevne. Undervisning og veiledning er tilpasset den enkelte elev og foregår individuelt, i grupper og i ulike ensembler. Nedre aldersgrense er 6 år (1.-trinn) for fiolin og bratsj. For cello er den nedre aldersgrensen 8 år (3.-trinn), og for kontrabass er nedre aldersgrense 9 år (4.-trinn). Administrasjonen kan bestemme og avvike fra disse aldersgrensene i spesielle tilfeller, og etter en dialog mellom foresatte, lærer og administrasjon.
Kjennskap til instrumentet/kroppen
I instrumentalundervisning er kunnskap om instrumentet veldig viktig. Elevene vil lære så mye som mulig om sitt instruments oppbygning, hvordan det stemmes og vedlikeholdes.
- kunnskap om instrumentets og buens ulike deler
- vedlikehold av instrumentet gjennom daglig pleie
Spilleteknikk
For at elevene skal utvikle en riktig og naturlig spillestil er det viktig å utvikle god teknikk. Elevene må være kjent med kroppens holdning ved spill på instrumentet sittende og stående. Hvordan pust og bevegelse påvirker spill på instrumentet. Elevene lærer hvordan tonene dannes og formes. Intonasjon (det å spille rent) er en viktig del av opplæringen.
- holde instrumentet og buen korrekt
- kroppsholdning
- venstrehåndsteknikk
- høyrehåndsteknikk
- tonedannelse
- intonasjon
- artikulasjon
Læringsmål og innhold
Å utøve musikk er det mest grunnleggende i musikkopplæringen, og mye tid vies til dette. Det tilbys undervisning på mange forskjellige sjangre; klassisk, folkemusikk, jazz, rock, blues, pop, country.
Følgende nøkkelkompetanser vektlegges i opplæringen: Øve, framføre, høre, lese og lage. Elevene vil gjennom dette blant annet få opplæring i spillestilling/kroppsbevissthet, lære seg øvingsstrategier, innstuderingsteknikker og stemming av instrumentet. De vil få opplæring i notasjon og notelesing, harmoni og rytme, musikkteori, improvisasjon, forming, kommunikasjon, samarbeid og samspill.
Undervisningen foregår i utgangspunktet enkeltvis/individuelt med varighet på 20 min/uke pr elev. 2-3 elever kan også dele på en lengre økt der dette er formålstjenlig.
Som nevnt øverst, er den lokale læreplanen utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling - Samspill - Skaperglede.
Utvikling
For kulturskolen er det viktig at elevene får tid til å utvikle seg i sitt tempo og blir gitt mulighet til å nå sine egne individuelle mål. Det kan være store forskjeller på hvor mye tid en elev bruker på egenøving mellom undervisningstimene.
Elevene oppfordres til å øve på instrumentet på egenhånd mellom timene, og vi ser at de som har en god øverutine har en bedre faglig progresjon. Det er viktig at foresatte oppfordrer eleven til å øve mellom undervisningstimene i kulturskolen og at de sammen med eleven og læreren finner en god rutine for hjemmeøving.
Lærer gir kontinuerlige tilbakemeldinger på elevens innsats og utvikling, og en naturlig del av undervisningen er at også eleven blir bedt om å vurdere sin innsats og utvikling. Det inviteres til årlige utviklingssamtaler med lærer, foresatte og elev. Utviklingssamtalen skal være en positiv samtale som skal motivere til videre utvikling på instrumentet.
Samspill
Å høre, oppleve og reflektere over andres- og egen musikkutøvelse er viktig, og vi har som mål at alle elever skal få deler av undervisninga som samspill i løpet av tiden de går i kulturskolen.
Vi ønsker at elevene skal føle tilhørighet i samspillgruppa, vise respekt for hverandre og hverandres musikkutøvelse. Det er et mål at elevene skal kunne gi hverandre, og ta imot, konstruktive tilbakemeldinger, uten at det er sårende. Vi jobber for å fremme et trygt læringsmiljø som gir et godt samspill mellom elevene i kulturskolen
Elever på strykeinstrumenter får også mulighet til å delta i «Spelemannslaget laust og fast». Dette gir en fin mulighet til samspill for våre elever på stryk. Spør kulturskolelæren dersom du ønsker å være med på dette.
Det er også viktig med et samspill mellom eleven, læreren og foresatte. En viktig faktor for at eleven skal lykkes, er at både foresatte og lærer er engasjerte og støttende, og har forventninger til eleven. Gjennom samstemte forventninger fra lærer og foresatte signaliserer vi at vi har tro på elevens evner til å mestre spillingen. De voksnes støtte er særlig avgjørende i nybegynnerperioden, hvor alt er nytt for eleven. Støtte hjemmefra kan vises i form av interesse for timer og repertoar, samt påminnelser og oppmuntring til litt øving hver dag. Det er ikke nødvendig med kunnskap om musikk og strykeinstrumenter hos foresatte for at eleven skal lykkes.
Skaperglede
Skaperglede er sentralt for alle fag i kulturskolen. Dette kan være gleden en elev opplever når noe man har øvd på over tid plutselig sitter. Det kan være gleden av å lære seg en ny sang, å spille sammen med andre, å vise fram det man har øvd på for andre. Dette er ekte mestringsglede. Denne følelsen er uavhengig av alder, hvilket nivå eleven er på, eller hvor lenge eleven har spilt.
Å gi denne gode følelsen til elevene, er noe vi som lærere jobber mot. Dette gir eleven motivasjon til å skape og få til enda mer, og for eleven er det ekstra fint å kunne dele skapergleden med andre.
Elever kan også få tilbud om å spille på skolekonserter, huskonserter, julekonsert eller delta i den årlige kulturskoleuka. UKM er også en fin arena for å vise fram det eleven har jobbet med i kulturskolen.
Gleden av å skape noe trenger ikke alltid å være knyttet til konsert, men er også fin å dele med medelever, læreren og gjerne hjemmet gjennom hele året. Vi håper samspillet mellom kulturskole og hjem kan være med på bygge under denne prosessen hos eleven. Det gir god grobunn for videre utvikling og framgang på instrumentet.