Skip to main content Skip to footer

Lokal læreplan for sang

Sang

Læreplanen er utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling - Samspill - Skaperglede. Læremålene for sang er forankret i Rammeplan for kulturskolen - “Mangfold og fordypning” og Orkland kulturskoles nevnte verdiplattform.  

Rammeplanen deler inn i bredde-, kjerne- eller fordypningsprogram. Denne planen vil i hovedsak gå inn på kjerneprogram. Det er mulig å gå videre til fordypningsprogram. Se egen beskrivelse om det. Det er ikke et eget breddeprogram for sang, og vi viser derfor til det felles breddeprogrammet i faget «Kulturmix». 

 

KJERNEPROGRAM 

Kjerneprogrammet i sang er «individuell sangundervisning» og «vokalgruppe.»  

 

Sangundervisning foregår en til en med sanglærer, og varer i 20 min. Nedre aldergrense på individuell undervisning er 3.trinn. Administrasjonen kan bestemme og avvike fra denne aldersgrensen i spesielle tilfeller, og etter dialog med foreldre, lærer og administrasjon. Elev kan også benytte kompinstrument (f.eks. gitar eller piano) på sangtimen.  

 

Læringsmål og innhold 

Gjennom arbeidet med sangopplæring i kjerneprogrammet skal elevene oppnå disse ferdighetene: 

  • Gode ferdigheter på alle nivå, og ut fra eget ambisjonsnivå. 
  • Mestringsglede og selvutvikling 
  • Selvstendighet i arbeidet med musikk 
  • Evne til samspill og samarbeid 
  • Elevene skal ha muligheten til fordypning, for å danne et grunnlag mot videre musikkutdanning. Vi viser til egne lokale læreplaner for fordypning. 

Å utøve musikk er det mest grunnleggende i musikkopplæringa. Det er også viktig at eleven får anledning til å oppleve musikk, og se hvordan den som uttrykksform kan berøre dem selv og andre mennesker. Elevene får prøve seg i ulike sjangre, og være med å påvirke den kreative prosessen. 

Undervisninga i Kjerneprogrammet i sang sentreres rundt fem nøkkelkompetanser: øve, framføre, høre, lese og lage. 

  • Øving: Eleven er sin egen lærer. Viktig at eleven lærer å planlegge og gjennomføre øving, og gi seg selv konstruktiv tilbakemelding. 
  • Framføring: Eleven jobber med å framføre musikk i ulike settinger, både som solist og i samspill/-sang med andre elever. Framføring handler om å kunne uttrykke seg selv gjennom musikken. Vi jobber med formidling, presentasjon og konsentrasjon. 
  • Høre: Å høre handler om å kunne lytte; - både til ulik musikk, seg selv/egen sangstemme og egen lærer. Å jobbe med intonasjon er viktige faktorer i sangfaget. 
  • Lese: Eleven jobber med ulike tekster og notebilder. Noen ganger jobber vi med ren tekst, andre ganger kan vi jobbe med et notebilde, av ulik vanskegrad. Vi jobber også med å tolke ulike tekster. 
  • Lage: Eleven påvirker den kreative prosessen og kan jobbe med å skape musikkøyeblikk alene, og i samspill med andre. For noen elever kan det være aktuelt å jobbe med improvisasjon og musikk de har skrevet/laget selv. 

  

Vokalgruppene kan være av forskjellig størrelse og for forskjellige aldersgrupper. I vokalgruppene jobber elevene med å utvikle egne ferdigheter i samspill med andre. Elevene får tilbakemelding felles i gruppa og undervegs i undervisningen. Elevene får prøve seg i ulike sjangre, og være med å påvirke den kreative prosessen. Noen ganger samarbeider vi med andre elever i kulturskolen, og er med på ulike konserter og forestillinger. 

Vokalgruppetilbudet består av tre aldersinndelinger, aldersgrensene kan fravikes når kulturskolen finner det formålstjenlig. 

1.-3. trinn har undervisning i 30 minutter. Hovedfokuset er sangglede og musikkopplevelse. Dette kan være en fin introduksjon til sangfaget, og til eventuell individuell undervisning.  

4.-7. trinn har 45 minutter undervisning. Undervisningen kan gi en introduksjon til musikkteori, flerstemt sang og sangteknikk. Dette er et fint ekstratilbud til de som allerede går på individuell sangundervisning, men du kan også være i vokalgruppe uten å ha egne sangtimer.  

8.trinn - 3. videregående har 45 minutter undervisning. Hovedformålet er å utfordre sangelevene i gehørtrening (flerstemt sang, lytting, klangutforskning, intervaller og improvisasjon), enkel musikkteori (f.eks. hvordan orientere seg i et notebilde) og formidlingstrening med vekt på sangglede gjennom prosjektdeltakelse og konsertvirksomhet. Også her kan dette være et fint ekstratilbud til de som allerede går på individuell sangundervisning, men du kan også være i vokalgruppe uten å ha egne sangtimer.  

Som nevnt øverst, er den lokale læreplanen utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling  - Samspill  - Skaperglede. 

 

Utvikling 

Elever og foresatte kan forvente at vi tilpasser undervisning etter elevens alder og forutsetninger. Egenøving er sentralt for utviklingen og særlig som nybegynner er det viktig at foresatte legger til rette for dette. Litt øving hver dag gir best effekt og elevene får økt mulighet til å oppleve mestring.  Jo mer man øver, jo fortere lærer man å beherske sangen. Jo mer man får til, jo morsommere blir det å synge.  

Som elev i Orkland kulturskole har man årlig tilbud om utviklingssamtale der man tar opp temaer som trivsel, ambisjoner, innsats og øving. Utviklingssamtalen er en positiv samtale mellom elev, lærer og foreldre/foresatte, og skal motivere til videre utvikling. Tidsrammen er satt til ca. 10 minutter. Lærer gir kontinuerlige tilbakemeldinger på elevens innsats og utvikling, og en naturlig del av undervisningen er at også eleven blir bedt om å vurdere sin innsats og utvikling.  

 

Samspill 

Gjennom hele skoleåret får eleven muligheten til å spille/synge med andre elever, enten gjennom blant annet huskonserter, kulturskoleuka og større avslutningskonserter. Kulturskolen oppmuntrer og legger opp til samspill av ulik art. Det kan være vokalgrupper, kor, samspill med lærer og andre elever, for eksempel gjennom band eller mindre ensembler. For mange kan UKM være et fint mål å jobbe mot.  

Det er også viktig med et samspill mellom eleven, læreren og foreldre/foresatte. En viktig faktor for at eleven skal lykkes, er at både foresatte og lærer er engasjerte og støttende, og har forventninger til eleven. Gjennom samstemte forventninger fra lærer og foresatte signaliserer vi at vi har tro på elevens evner til å mestre sangen. De voksnes støtte er særlig avgjørende i nybegynnerperioden, hvor alt er nytt for eleven. Støtte hjemmefra kan vises i form av interesse for timer og repertoar, samt påminnelser og oppmuntring til litt øving hver dag. Det er ikke nødvendig med kunnskap om musikk og sang hos foresatte for at eleven skal lykkes. 

 

Skaperglede 

Skaperglede er sentralt for alle fag i kulturskolen. Dette kan være gleden en elev opplever når noe man har øvd på over tid plutselig sitter. Det kan være gleden av å lære seg en ny sang, å synge sammen med andre, eller å vise fram det man har øvd på for andre. Dette er ekte mestringsglede. Denne følelsen er uavhengig av alder, hvilket nivå eleven er på, eller hvor lenge eleven har sunget. 

Gleden av å skape noe trenger ikke alltid å være knyttet til konsert, men er også fin å dele med medelever, læreren og gjerne hjemmet gjennom hele året. Vi håper samspillet mellom kulturskole og hjem kan være med på bygge under denne prosessen hos eleven. Det gir god grobunn for videre utvikling og framgang i faget.