Skip to main content Skip to footer

Lokal læreplan for elektronisk musikkproduksjon

Elektronisk musikkproduksjon

Læreplanen er utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling - Samspill - Skaperglede. Læremålene for elektronisk musikkproduksjon er forankret i Rammeplan for kulturskolen - “Mangfold og fordypning” og Orkland kulturskoles nevnte verdiplattform.  

Rammeplanen deler inn i bredde-, kjerne- eller fordypningsprogram. Denne planen vil i hovedsak gå inn på kjerneprogram. Det er ikke et eget breddeprogram for elektronisk musikkproduksjon, og vi viser derfor til det felles breddeprogrammet i faget «Kulturmix». Det finnes heller ikke et eget fordypningsprogram for elektronisk musikkproduksjon. 

 

KJERNEPROGRAM 

Elektronisk musikkproduksjon (EMP) er en forholdsvis ny disiplin i kulturskolen der eleven får innblikk i og lærer hvordan man lager musikk ved hjelp av datamaskin. Tilbudet er for elever på 6. trinn og oppover, og undervisninga vil fortrinnsvis bli gitt i gruppe med inntil 3 elever og undervisningstid på 60 min/uke. Administrasjonen kan bestemme og avvike fra denne aldersgrensen i spesielle tilfeller, og etter en dialog mellom foreldre, lærer og administrasjon. 

 

Læringsmål og innhold 

I disiplinen «EMP» tar vi for oss hvordan man bruker ulike typer programvare eller såkalt «DAW» («Digital Audio Workstation») for å komponere musikk. I tillegg til datamaskin benyttes keyboard som kobles mot datamaskin (midi-keyboard), lydkort, mikrofon og andre typer tilkoblingsenheter; for eksempel launchpad og trommesampler. 

De overordna målene i fagplanen handler om at elevene skal oppleve mestringsglede og positiv selvutvikling. Elevene utvikler seg til selvstendige utøvere som har glede av musikk livet gjennom og blir aktive lyttere med et nært forhold til musikk. Elevene vil også bli ressurspersoner som bidrar til et levende kulturliv. Elevene lærer å komponere musikk ved hjelp av enkel musikkteknologi, improviserer med utgangspunkt i akkordrekker, videreutvikler et eksisterende musikalsk materiale og komponerer alene eller i samarbeid med andre, og imiterer musikalsk form og uttrykk. 

Som nevnt øverst, er den lokale læreplanen utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling - Samspill - Skaperglede. 

 

Utvikling 

For kulturskolen er det viktig at elevene får tid til å utvikle seg i sitt tempo og blir gitt mulighet til å nå sine egne individuelle mål. Det kan være store forskjeller på hvor mye tid en elev bruker på hjemmearbeid mellom undervisningstimene.  

Elevene oppfordres til å jobbe på egenhånd mellom timene der det lar seg gjøre, og vi ser at de som har en god rutine på det har en bedre faglig progresjon. Det er viktig at foresatte oppfordrer eleven til å arbeide med stoffet mellom undervisningstimene i kulturskolen og at de sammen med eleven og læreren finner en god rutine for hjemmearbeid. 

Som elev i Orkland kulturskole har man årlig tilbud om utviklingssamtale der man tar opp temaer som trivsel, ambisjoner, innsats og øving. Utviklingssamtalen er en positiv samtale mellom elev, lærer og foreldre/foresatte, og skal motivere til videre utvikling. Tidsrammen er satt til ca. 10 minutter. Lærer gir også kontinuerlige tilbakemeldinger på elevens innsats og utvikling, og en naturlig del av undervisningen er at også eleven blir bedt om å vurdere sin egen innsats og utvikling.  

 

Samspill  

Å høre, oppleve og reflektere over andres- og egen musikkutøvelse, eller musikkproduksjon i dette tilfelle, er viktig.  Vi ønsker at elevene skal føle tilhørighet i gruppa, vise respekt for hverandre og hverandres arbeide. Det er et mål at elevene skal kunne gi hverandre, og ta imot, konstruktive tilbakemeldinger, uten at det er sårende. Vi jobber for å fremme et trygt læringsmiljø som gir et godt samspill mellom elevene.  

 

Skaperglede  

Skaperglede er sentralt for alle fag i kulturskolen. Dette kan være gleden en elev opplever når noe man har jobbet med over tid høres bra ut. Det kan være gleden av å komponere en ny sang, gleden av å lage musikk sammen med andre, eller gleden av å vise fram det man har jobbet med for andre. Dette er ekte mestringsglede. Denne følelsen er helt uavhengig av alder, hvilket nivå eleven er på, eller hvor lenge eleven har hatt undervisning i kulturskolen. 

Å gi denne gode følelsen til elevene, er noe vi som lærere jobber mot. Dette gir eleven motivasjon til å skape og få til enda mer. Og for eleven er det ekstra fint å kunne dele skapergleden med andre. 

Elever som har hatt undervisning en stund får tilbud om å delta på konserter eller arrangementer som egner seg for faget man går på og/eller delta i den årlige kulturskoleuka. 

I tillegg er UKM en flott arena for elevene der de får muligheten til å få presentert det de har jobbet med. For elever mellom 10 og 20 år er deltakelse i UKM et naturlig mål, og noe det jobbes imot.  

Gleden av å skape noe trenger ikke alltid å være knyttet til en konsert, men er også fin å dele med medelever, læreren og gjerne hjemmet gjennom hele året. Vi håper samspillet mellom kulturskole og hjem kan være med på bygge under denne prosessen hos eleven. Det gir god grobunn for videre utvikling og framgang i faget.