Skip to main content Skip to footer

Lokal læreplan for blåseinstrumenter

Althorn, baryton, kornett, trompet, trombone, tuba og valthorn, fløyte, klarinett og saxofon.

Læreplanen er utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling  - Samspill  - Skaperglede. Læremålene for blåseinstrumenter er forankret i Rammeplan for kulturskolen - “Mangfold og fordypning” og Orkland kulturskoles nevnte verdiplattform.  

Rammeplanen deler inn i bredde-, kjerne- eller fordypningsprogram. Denne planen vil i hovedsak gå inn på kjerneprogram. Det er mulig å gå videre til fordypningsprogram. Se egen beskrivelse om det. Det er ikke et eget breddeprogram for blåseinstrumenter, og vi viser derfor til det felles breddeprogrammet i faget «Kulturmix». 

Instrumentene som regnes som blåseinstrumenter er althorn, baryton, fløyte, klarinett, kornett, trompet, saxofon, trombone, tuba og valthorn. Vi viser til kulturskolens hjemmeside for å lese mer om de enkelte instrumentene.  

 

KJERNEPROGRAM  

Kjerneprogrammet for blåseinstrumenter gis i form av enetimer med undervisningstid 20 minutter, eller i grupper på 2-4 elever med tilpasset tid. Nedre aldersgrense er det året eleven starter i 3. klasse. Administrasjonen kan bestemme og avvike fra denne aldersgrensen i spesielle tilfeller, etter en dialog mellom foreldre, lærer og administrasjonen. 

 

Læringsmål og innhold 

Innholdet i opplæringen omfatter opplæring på blåseinstrumenter, instrumentkunnskap, lytting, musikkteori, øving, kroppsbruk, samspill med andre elever og konserter. 

Å utøve musikk er det mest grunnleggende i musikkopplæringen, og mye tid vies til dette. 

Følgende nøkkelkompetanser vektlegges i opplæringen: Øve, framføre, høre, lese og lage. Elevene vil gjennom dette blant annet få opplæring i spillestilling/kroppsbevissthet, lære seg øvingsstrategier og innstuderingsteknikker. De vil få opplæring i notelesing, musikkteori, improvisasjon, forming, kommunikasjon, samarbeid og samspill.  

Deltagelse i et skolekorps i tillegg til kulturskoleundervisningen gir kulturskolens elever på blåseinstrumenter et godt samspilltilbud og en god sosial arena. Dette samarbeidet gir elevene også ekstra mange muligheter til konsertdeltakelse. Vi anbefaler våre blåsere deltagelse i det lokale skolekorpset. 

Som nevnt øverst, er den lokale læreplanen utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling - Samspill - Skaperglede. 

 

Utvikling 

Elever og foresatte kan forvente at vi tilpasser undervisning etter elevens alder og forutsetninger. Egenøving er sentralt for utviklingen og særlig som nybegynner er det viktig at foresatte legger til rette for dette. Litt øving hver dag gir best effekt og elevene får økt mulighet til å oppleve mestring.  Jo mer man øver, jo fortere lærer man å beherske instrumentet. Jo mer man får til, jo morsommere blir det å spille.  

Som elev i Orkland kulturskole har man årlig tilbud om utviklingssamtale der man tar opp tema som trivsel, ambisjoner, innsats og øving. Utviklingssamtalen er en positiv samtale mellom elev, lærer og foresatte, og skal motivere til videre utvikling. Tidsrammen er satt til ca 10 minutter. Lærer gir også kontinuerlige tilbakemeldinger på elevens innsats og utvikling, og en naturlig del av undervisningen er at også eleven blir bedt om å vurdere sin egen innsats og utvikling.   

Lærer tilpasser opplæringen til elevens nivå og ambisjoner og det vil derfor være naturlig at elever på samme alder har ulikt utviklingsnivå.  

 

Samspill 

Elever på blåseinstrumenter oppfordres til å musisere med andre. Skolekorpsene gir eleven en merverdi gjennom et musikalsk og sosialt fellesskap som støtter opp om kulturskoleundervisningen. I kulturskolen setter vi elever i samspillsgrupper. Dette skjer gjerne i forkant av konserter eller prosjekter som f.eks. kulturskoleuka. Her får elevene møte både andre blåsere og øvrige instrumenter i kulturskolen. Praktisk samspill er trening på å forholde seg til hverandre, lytte til hverandre og gi rom for andre. Samspill fører til kunstnerisk og sosial utvikling.  

Det er også viktig med et samspill mellom eleven, læreren og foresatte. En viktig faktor for at eleven skal lykkes, er at både foresatte og lærer er engasjerte og støttende, og har forventninger til eleven. Gjennom samstemte forventninger fra lærer og foresatte signaliserer vi at vi har tro på elevens evner til å mestre spillingen. De voksnes støtte er særlig avgjørende i nybegynnerperioden, hvor alt er nytt for eleven. Støtte hjemmefra kan vises i form av interesse for timer og repertoar, samt påminnelser og oppmuntring til litt øving hver dag. Det er ikke nødvendig med kunnskap om musikk og blåseinstrumenter hos foresatte for at eleven skal lykkes. Lærer vil gi elev og foreldre veiledning i behandling av instrument og hvordan foresatte kan motivere og hjelpe til hjemmeøving.   

 

Skaperglede  

er sentralt for alle fag i kulturskolen. Dette kan være gleden en elev opplever når noe man har øvd på over tid plutselig sitter. Det kan være gleden av å lære seg en ny sang, å spille sammen med andre, å vise fram det man har øvd på for andre. Dette er ekte mestringsglede. Denne følelsen er uavhengig av alder, hvilket nivå eleven er på, eller hvor lenge eleven har spilt. 

Elever kan også få tilbud om å spille på skolekonserter, huskonserter, julekonsert eller delta i den årlige kulturskoleuka. UKM er også en fin arena for å vise fram det eleven har jobbet med i kulturskolen. Korpsene gir også god konserttrening for de som er med der. 

Gleden av å skape noe trenger ikke alltid å være knyttet til konsert, men er også fint å dele med medelever, læreren og gjerne hjemmet gjennom hele året. Positive tilbakemeldinger fra de som hører på gir næring til skapergleden. Vi håper samspillet mellom kulturskole og hjem kan være med på bygge under denne prosessen hos eleven. Det gir god grobunn for videre utvikling og framgang på instrumentet.