LOKAL LÆREPLAN FOR TEATER
FORDYPNINGSPROGRAM
Fordypningsprogrammet er for de elevene i kulturskolen som er mest dedikert og motivert, og skal være en forsterking av det ukentlige tilbudet eleven har. Orkland kulturskoles fordypningsprogram er et samarbeid med kulturskolene i Heim, Hitra og Frøya, og det er lærere og elever fra alle fire kommunene involvert.
Fordypningsprogrammet består av to elementer som sammen gir en vesentlig forsterkning av undervisningen. Det vil ikke være mulig å velge bort ett av elementene og fortsatt være elev på fordypning.
Fordypningen består av:
- Et utvidet undervisningstilbud i kulturskolen. For teaterfaget kan dette være egne lokale samlinger, forlengede ukentlige timer, workshops, andre kurs eller å oppleve andres teaterforestillinger.
- 5 lørdagssamlinger for alle fordypningselever. Disse arrangeres på Orkanger.
Fordypning i teater bygger videre på det elevene har lært i kjerneprogrammet, men er vesentlig forsterket med hensyn til innhold og omfang.
En videre bygging på kjerneprogrammet, vil også si at det må tas hensyn til de delene innen teaterfaget som elevene tidligere er kjent med, og som de ønsker å videreutvikle. Det er samtidig viktig å gjøre dem kjent med flere nye teknikker og måter å jobbe på, som de kanskje ikke har så mye erfaring med fra før.
Fordypning i skuespillerteknikker, manusarbeid og samarbeid i ensembler står sentralt. Fordypningsprogrammet skal kunne forberede elevene til en eventuell videre utdanning i teater.
Lærerteamet har stor frihet til å utforme programmet, og det er de som bestemmer innholdet på samlingene. Det er hovedlærer i teater som tar de avgjørende beslutningene i samråd med fordypningsleder.
På lørdagssamlingene arbeides det med å skape en historie, og å gå i dybden i karakter, manusarbeid, og utforske diverse situasjoner og stemninger med ulike skuespillerteknikker. Samtidig er det også viktig å videreutvikle elevens personlige uttrykk. Samlingene er ikke delt inn i ulike emner, men det jobbes mer helhetlig med dramaøvelser og improvisasjon. Dette setter i gang kreativiteten hos elevene, og de kan skape noe sammen som gruppe.
Teaterelevene jobber mye i grupper, og mellom samlingene kan det være vanskelig å forberede seg på egenhånd uten resten av gruppa. Arbeid mellom samlingene blir derfor mere jobbing med tekst, uttale og egen formidling. Det er likevel viktig at elevens lokale lærer er koblet på fordypningen, slik at hen vet hva som skjer på samlingene, og har mulighet til å støtte eleven.
Opptak til fordypningsprogrammet
Elever som ønsker å begynne på fordypning må søke om plass på dette. Det gjøres via eget søknadsskjema, og kulturskolen formidler informasjon og hjelper de elevene som skal søke.
Elevens søknad skal inneholde:
- Nødvendig personalia
- Presentasjon av seg selv og hvorfor hen søker fordypningsprogrammet
Søknadsfrist er 1. mai.
Alle som er godkjente søkere, vil bli invitert til en teaterdag, hvor alle søkere på faget treffes. Dette er en bli-kjent-dag, hvor lærer og opptakskomité får mulighet til å treffe alle søkerne, og sett hvordan de løser oppgaver og hvordan de er i gruppe med andre.
Søkeren vil etter dette få beskjed om de er tatt opp til fordypningsprogrammet i god tid før sommerferien.