Skip to main content Skip to footer

Lokal læreplan musikk fordypning

LOKAL LÆREPLAN FOR MUSIKK

FORDYPNINGSPROGRAM

Fordypningsprogrammet er for de elevene i kulturskolen som er mest dedikert og motivert, og skal være en forsterking av det ukentlige tilbudet eleven har. Orkland kulturskoles fordypningsprogram er et samarbeid med kulturskolene i Heim, Hitra og Frøya, og det er lærere og elever fra alle fire kommunene involvert.  

Fordypningsprogrammet består av to elementer som sammen gir en vesentlig forsterkning av undervisningen. Det vil ikke være mulig å velge bort ett av elementene og fortsatt være elev på fordypning.   

Fordypningen består av:  

  1. Et utvidet undervisningstilbud i kulturskolen. For musikkfaget er dette gjerne å få det dobbelte av en ordinær elevplass i kulturskolen, altså 40 minutters ukentlig undervisningstid i stedet for 20.  
  2. 5 lørdagssamlinger for alle fordypningselever. Disse arrangeres på Orkanger.  

Fordypningsprogrammet i musikk, bygger videre på det eleven har lært i kjerneprogrammet, men skal være vesentlig forsterket og mer omfattende. Det vil si at det også må tas hensyn til det som elevene tidligere har jobbet med, og som de ønsker å videreutvikle. Det er samtidig viktig å presentere dem for nytt materiale, slik at de har mulighet til å bli kjent med flere emner i musikkfaget enn det de får i vanlig kulturskoleundervisning. Fordypningsprogrammet skal kunne forberede dem til en eventuell videre utdanning i musikk.  

I løpet av de fem lørdagssamlingene skal elevene innom blant annet formidling, hørelære, samspill og andre ulike emner.   

Igjennom formidlingsfaget blir elevene trenet på konsertsituasjon, og i å ta imot og gi konstruktive tilbakemeldinger på sine egne og medelevers framføringer. Dette gir elevene bedre forutsetninger for å reflektere over egen utvikling på sitt instrument.  

I tillegg til formidling har elevene også hørelære. Her kan de bli delt i grupper ut fra sitt nivå.  

En stor del av samlingene brukes til samspill. Her får elevene muligheten til å spille sammen i grupper med andre elever som er på sitt nivå, og som har like forutsetninger. Det skilles ellers ikke mellom elever som har bakgrunn fra klassisk musikk eller mere moderne (rytmisk) musikk.  

Elevene har mulighet til å velge mellom tre ulike fordypningsemner. Det kan variere fra år til år hvilke emner det kan velges i. Eksempel på emnene kan være gehørbasert samspill, musikkteori eller vokalgruppe.   

Den siste av de fem lørdagssamlingene kan brukes til en forestilling hvor foresatte og andre publikummere inviteres. Gjennom de fire første samlingene blir det da jobbet mot dette, og elevene får være med på planleggingen av forestillingen. Forestillingen kan godt arrangeres i samarbeid med fordypningselevene på teater, dans og/eller visuell kunst.  

Elever på musikk fordypning skal, som nevnt, ha utvidet tilbud på sitt instrument i sin egen kulturskole.  

Fordypningselevene får gjerne oppgaver det skal jobbes med mellom samlingene, og det er derfor særdeles viktig at elevens lokale lærer er godt koblet på det som skjer på samlingene, og vet hva eleven skal jobbe med underveis.  

 

Opptak til fordypningsprogrammet 

Elever som ønsker å begynne på fordypning må søke om plass på dette. Det gjøres via eget søknadsskjema, og kulturskolen formidler informasjon og hjelper de elevene som skal søke.  

Elevens søknad skal inneholde:  

  • Nødvendig personalia  
  • Presentasjon av seg selv og hvorfor hen søker fordypningsprogrammet  
  • Musikk: Innspilling av minst to musikkstykker, som gir innblikk i teknisk og musikalsk nivå. Minst en av innspillingene skal være en videofil. Opptak med mobiltelefon er godt nok kvalitetsmessig.  

Søknadsfrist er 1. mai.  

Alle som er godkjente søkere, vil bli invitert til å treffe opptakskomitéen.  

Dette er en samtale mellom elev og opptakskomité, og eleven får mulighet til spille/synge ett eller to nummer. Søkeren vil etter dette få beskjed om de er tatt opp til fordypningsprogrammet i god tid før sommerferien.