Skip to main content Skip to footer

Lokal læreplan dans fordypning

LOKAL LÆREPLAN FOR DANS

FORDYPNINGSPROGRAM

Fordypningsprogrammet er for de elevene i kulturskolen som er mest dedikert og motivert, og skal være en forsterking av det ukentlige tilbudet eleven har. Orkland kulturskoles fordypningsprogram er et samarbeid med kulturskolene i Heim, Hitra og Frøya, og det er lærere og elever fra alle fire kommunene involvert.  

Fordypningsprogrammet består av to elementer som sammen gir en vesentlig forsterkning av undervisningen. Det vil ikke være mulig å velge bort ett av elementene og fortsatt være elev på fordypning.   

Fordypningen består av:  

  1. Et utvidet undervisningstilbud i kulturskolen. For dansefaget kan dette være egne lokale samlinger, forlengede ukentlige timer, workshops, andre kurs eller å oppleve andres danseforestillinger.  
  2. 5 lørdagssamlinger for alle fordypningselever. Disse arrangeres på Orkanger.  

Fordypningsprogrammet i dans bygger videre på det elevene har lært i kjerneprogrammet, men skal være forsterket med hensyn til innhold og omfang, vurdering og oppfølging. Fordypningsprogrammet skal kunne forberede dem til en eventuell videre utdanning i dans. 

Dans er et gruppetilbud, og elevene jobber sammen i gruppe under samlingene. Når programmet bygger videre på kjerneprogrammet, vil det også si at det må tas hensyn til de dansestilene som elevene tidligere er kjent med, og som de ønsker å videreutvikle. Det er samtidig viktig å gjøre dem kjent med flere nye stilarter som de kanskje ikke har så mye erfaring med fra før.  

Mange av elevene er ikke vant til å trene sjangerspesifikt ettersom mange kulturskoler underviser ulike varianter av «dansemix». For disse elevene kan det være nyttig å utvikle sjangerforståelsen sin gjennom sjangerspesifikke danseklasser på fordypningsprogrammet.  

Dans som kunstform handler også om å formidle og skape. Samtidig som elevene blir kjent med et bredt utvalg stilarter, skal de også få utvikle sitt eget uttrykk.  

Kroppen er danserens instrument, og det er viktig at de lærer å ta godt vare på den. På samlingene trener elevene med forskjellige stilarter innen dans. I tillegg, presenteres de for viktige temaer innen blant annet skadeforebygging, mental trening og ernæring. I teoritimene skal de få en grunnleggende forståelse for temaene, samt verktøy til hvordan kunnskapen kan brukes i egen dansehverdag. Det er også rom for å inkludere andre emner i fordypningsprogrammet, som dansehistorie eller koreografi/komposisjon.  

Det er viktig for fordypningselevene å kunne oppleve profesjonell dans av høy kvalitet. Å se profesjonell dansekunst kan virke inspirerende, gi større innblikk i dansefeltet og utvide forståelsen for hva dansekunst er og kan være. Det er derfor en viktig del av danseres opplæring/utdanning og modning. Ved å se profesjonelle dansere opptre kan elevene også få dypere forståelse for hva de selv jobber med i danseklassene. Å se profesjonelle danseforestillinger er dessverre vanskelig å få til i det lokale nærmiljøet, da det er sjelden at danseforestillinger turnerer i distriktet. Det forsøkes å legge til rette for dette gjennom fordypninga. 

  

Opptak til fordypningsprogrammet 

Elever som ønsker å begynne på fordypning må søke om plass på dette. Det gjøres via eget søknadsskjema, og kulturskolen formidler informasjon og hjelper de elevene som skal søke.  

Elevens søknad skal inneholde:  

  • Nødvendig personalia  
  • Presentasjon av seg selv og hvorfor hen søker fordypningsprogrammet  

Søknadsfrist er 1. mai.  

Alle som er godkjente søkere, vil bli invitert til en dansedag, hvor alle søkere på faget treffes. Dette er en bli-kjent-dag, hvor lærer og opptakskomité får mulighet til å treffe alle søkerne, og sett hvordan de løser oppgaver, tar koreografi og hvordan de er i gruppe med andre.   

Søkeren vil etter dette få beskjed om de er tatt opp til fordypningsprogrammet i god tid før sommerferien.