Teater
Læreplanen er utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling – Samspill - Skaperglede. Læremålene for teater er forankret i Rammeplan for kulturskolen - “Mangfold og fordypning” og Orkland kulturskoles nevnte verdiplattform.
Rammeplanen deler inn i bredde-, kjerne- eller fordypningsprogram. Denne læreplanen inneholder bredde- og kjerneprogram for teater men vi viser også til det felles breddeprogrammet i faget «Kulturmix». Det er også mulig å gå videre til fordypningsprogram i teater. Se egen beskrivelse om det.
Læringsmål og innhold
I faget teater jobber vi med prosesser, roller, situasjoner og teaterproduksjon. Elevene skal utvikle kompetanse i å utøve faget, formidle, skape, oppleve og reflektere.
Elevene skal utvikle forskjellige uttrykksevner og lære seg hvordan de kan spille andre roller enn seg selv. De skal få en positiv egenutvikling og selvtillit, lære seg å spille på lag med andre, vise empati og forståelse for at vi er forskjellige, og kjenne mestringsfølelse gjennom undervisningen. Mulighetene for fordypning, slik at de skal kunne velge teater som høyere utdanning, skal komme i løpet av årene elevene går på kulturskolen, og de får gjennom produksjoner muligheten til å bidra til et levende kulturliv.
BREDDEPROGRAM
Breddeprogrammet er der de fleste elever starter, og da i gruppe der de får prøvd ut teaterfaget. Denne gruppen kalles teater junior, og er for elever i barneskolealder.
Teaterlek står ekstra sentralt her. Når elevene begynner å bli trygge på hverandre i gruppen, jobber vi med enkle manus og rollearbeid. Vi har ulike øvelser der elevene får testet ut spontanitet, jobbe med stemmebruk og samarbeid. Gruppesamhold blir vektlagt.
Vi jobber ganske tidlig med improvisasjon. Der får elevene utviklet ferdighetene med å ta ting på sparket, og det blir mye latter og moro gjennom de uventede situasjonene som utspilles i teaterimprovisasjon. Samtidig skal det føles trygt, så det er viktig å ikke jobbe med for vanskelige øvelser i nyoppstartede grupper.
Gruppene i breddeprogrammet er på maks 10 elever, og har en varighet på 45 minutter.
KJERNEPROGRAM
Kjerneprogrammet er der vi tar det et skritt videre, og her går elevene stort sett når de allerede har gått på breddeprogrammet en stund. Elevene på kjerneprogrammet er ofte litt eldre, og her jobber vi videre med improvisasjon, større manusarbeider, går mer inn i rollearbeider og skaper egne manus i tillegg.
Gruppa på kjerneprogrammet kalles ungdomsgruppa, og er fra slutten av barneskolealder og ut videregående skole. Det er mulig å søke plass på ungdomsgruppa selv om du ikke har gått på juniorgruppa i forkant.
Eldre barn og ungdommer som går på kjerneprogrammet er fortsatt avhengige av trygghet og samhold i gruppen, så vi jobber mye med oppvarmingsøvelser, leker og teatersport for å skape et godt og trygt miljø. Elever på kjerneprogrammet jobber mer intensivt med stemmebruk, ulike sjangre og uttrykk, kroppsspråk og ansiktsmimikk, samt skapelsesprosesser fra ide til ferdig materiale.
Gruppene er på maks 15 elever, og undervisningen er på inntil 90 minutter.
Som nevnt øverst, er den lokale læreplanen utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling - Samspill - Skaperglede.
Utvikling
Elevene skal møte hverandre både i improvisasjonslek, manusarbeid, fokusoppgaver og gjennom dette bli kjent med seg selv samt medelever. De skal på sikt jobbe seg frem til å bli mer bevisst på sin egen stemme og kropp, og utvikle kritisk refleksjon.
Det er viktig at elevene opplever at de får tilbakemelding på eget arbeid med faget. Lærer har utarbeidet et skjema som gir tilbakemelding på den enkelte elev. Dette deles ut i løpet av skoleåret, og foresatte og elev får tilbakemelding på trivsel, ambisjon, innsats og samarbeid i gruppa. I etterkant av utsending av skjema, kan foresatte ta kontakt med lærer og be om en utviklingssamtale ved behov. Lærer kan også be om en slik samtale dersom læreren ønsker det.
Samspill
Teaterfaget legger vekt på samhandling, og at elevene skal samarbeide godt på tvers av ulike bakgrunner. Elevene skal oppleve mestring, spenning og hvordan de kan løse ulike oppgaver som ei gruppe, men også utvikle seg individuelt i oppgaver med rollearbeid.
Samarbeid med lokalsamfunn står viktig i faget, da man gir lokalbefolkningen møter med kultur og produksjoner gjennom presentasjon av det elevene får skapt i undervisningen.
UKM er et av møtestedene for lokalbefolkningen og kulturskolen, og målet på sikt er at elever, spesielt fra ungdomsgruppen i teater, skal delta på UKM. Vi er da avhengig av at dette er noe elevene ønsker å samarbeide frem mot, og at alle deltar i prosessen og det ferdige produktet.
Det er også viktig med et samspill mellom elevene, læreren og foresatte. En viktig faktor for at eleven skal lykkes, er at både foresatte og lærer er engasjerte og støttende, og har forventninger til eleven. Gjennom samstemte forventninger fra lærer og foresatte signaliserer vi at vi har tro på elevens evner til å mestre faget. De voksnes støtte er særlig avgjørende i starten, hvor alt er nytt for eleven. Støtte hjemmefra kan vises i form av interesse for timer og innhold, samt påminnelser og oppmuntring til litt øving hver dag. Det er ikke nødvendig med kunnskap om teater hos foresatte for at eleven skal lykkes.
Skaperglede
Lek er en viktig læringsform da teater kan lett beskrives som å “late som” man er en annen, er på et annet sted, eller i en annen sammenheng og tid. Dette er noe vi har i oss fra barndommen av, men som kan gå tapt hvis man ikke jobber videre med det. Barns spontanitet er viktig i arbeidet med teater, og det er viktig å beholde denne videre opp i ungdomsårene der man ofte blir mer selvkritisk.
Gleden av å skape noe i teaterfaget trenger ikke alltid å være knyttet til en forestilling, men er også fint å dele med medelever, læreren og gjerne hjemmet gjennom hele året. Positive tilbakemeldinger fra de som hører på gir næring til skapergleden. Vi håper samspillet mellom kulturskole og hjem kan være med på bygge under denne prosessen hos eleven. Det gir god grobunn for videre utvikling og framgang i teaterfaget.