Dans
Læreplanen er utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling - Samspill - Skaperglede. Læremålene for dans er forankret i Rammeplan for kulturskolen - “Mangfold og fordypning” og Orkland kulturskoles nevnte verdiplattform.
Rammeplanen deler inn i bredde-, kjerne- eller fordypningsprogram. Danseundervisningen for de yngste (gruppene i Barnedans og Dansemix 1) er en del av kulturskolens breddeprogram. Fra 5. trinn (Dansemix 2 og 3) er gruppene en del av kulturskolens kjerneprogram. Hvis elevene ønsker å fordype seg videre, er kulturskolens fordypningsprogram et viktig grunnlag for en senere profesjonsutdanning. Se egen plan for fordypning.
Læringsmål og innhold
Sentrale dansefag i kulturskolen er klassisk ballett, jazzdans, samtidsdans, tradisjonsdans og urbane dansestiler som hip-hop og street dance. Det skal være rom både for de som bare vil danse litt og for de som vil danse mye og satse videre. I Dansemix kan eleven forvente å møte mange ulike dansestiler enten samtidig eller vekselvis.
Målet er at dans også skal kunne skape lokale møteplasser der man får nye kulturopplevelser. Dette kan bidra til å gi lokalbefolkningen kulturell kompetanse og økt livskvalitet.
I kulturskolens danseundervisning skal elevene kunne:
- mestre grunnleggende ferdigheter relatert til egen kropp, nivå og sjanger
- oppleve glede ved å mestre, skape og utøve
- få muligheter til fordypning for en mulig videre utdannelse i dans
BREDDEPROGRAM
Breddeprogrammet er der vi har flest elever i vår daglige undervisning. Breddeprogrammet er gruppene i Barnedans og Dansemix 1. Der skal læreren skape et læringsmiljø preget av trivsel, trygghet, samarbeid og samhandling. Prosess og mestring skal vektlegges, og kreativitet og danning stimuleres gjennom å gi elevene muligheten til å skape og oppleve.
Det er et mål at elevene skal oppleve dansens mangfold og glede. De skal samarbeide og delta aktivt i et sosialt fellesskap og utvikle empati for hverandre i gruppen. Breddeprogrammet er der elevene starter for å se om faget er noe de ønsker å fortsette med, der de får utforsket faget og der de får introduksjon i dansens verden. Her står leken sentralt.
Undervisningen foregår i grupper på maks 10 elever, og undervisningens varighet er 35 minutter for barnedans og 45 minutter for Dansemix 1.
KJERNEPROGRAM
I kjerneprogrammet går man videre fra breddeprogrammet. Dette er for elever som ønsker å delta på et undervisningstilbud som imøtekommer ulike behov og ulike grader av motivasjon og ambisjon. I kjerneprogrammet kan elevene allerede ha gått på faget i en lengre periode og har litt mer motivasjon og ambisjon.
Her er det vanlig å gå et skritt videre, og jobbe mer aktivt med rytme, mønster og ulike sjangere.
Det er naturlig å legge forskjellige aldersgrupper og nivåer i ulike grupper. Vi har Dansemix 2 for elever fra 5. trinn og Dansemix 3 fra 8. trinn. Undervisningens varighet er 60-70 minutter pr uke.
Det er mulig å søke seg inn på Dansemix 2 og 3 selv om du ikke har gått Dansemix 1 da du var yngre.
Som nevnt øverst, er den lokale læreplanen utarbeidet med utgangspunkt i Orkland kulturskoles verdiplattform: Utvikling - Samspill - Skaperglede.
Utvikling
I dansetimene skal prosessen være like viktig som resultatet. I tillegg skal det være en viktig arena for sosiale møter, nære relasjoner og vennskap.
Dans kan være en styrke for både kreativitet, utfoldelse og mestring, og det kan bidra til at man utvikler en positiv holdning til egen kropp, styrke mot, utvikle disiplin og trygghet, oppleve tillit og samarbeid. Å få oppleve, utøve og skape dans skal kunne gi et positivt bidrag til elevens utvikling, både fysisk, emosjonelt, sosialt og intellektuelt.
Det er viktig at elevene opplever at de får tilbakemelding på eget arbeid med faget. Tilbakemelding gis som regel til gruppen som helhet, men det kan også være ønskelig å gi tilbakemelding til en enkelt elev eller involvere foreldre i en tilbakemelding. Tilbakemelding til foreldre skjer via sms, epost eller et møte.
For elever på Dansemix 2 og Dansemix 3 har lærer har utarbeidet et skjema som gir tilbakemelding på den enkelte elev. Dette deles ut i løpet av vinteren, og foresatte og elev får tilbakemelding på trivsel, ambisjon, innsats og samarbeid i gruppa. I etterkant av utsending av skjema, kan foresatte ta kontakt med lærer og be om en utviklingssamtale ved behov. Lærer kan også be om en slik samtale dersom læreren ønsker det. Tema som tas opp er trivsel, ambisjon og innsats/øving. I etterkant av utsending av skjema kan foresatte ta kontakt med lærer via telefon eller be om en samtale hvis det er noe de vil ta opp videre, eller som de synes var utydelig.
Samspill
Dansefaget legger vekt på samhandling, og at elevene skal samarbeide godt på tvers av ulike bakgrunner. Elevene skal oppleve mestring, spenning og samarbeide som ei gruppe.
Faget dans i kulturskolen kan også bidra i et samarbeid med barnehage, skole, kulturliv og lag og organisasjoner. Samarbeid med lokalsamfunn står viktig i faget, da man gir lokalbefolkningen møter med kultur og produksjoner gjennom presentasjon av det elevene får skapt i undervisningen.
Det er også viktig med et samspill mellom elevene, læreren og foresatte. En viktig faktor for at eleven skal lykkes, er at både foresatte og lærer er engasjerte og støttende, og har forventninger til eleven. Gjennom samstemte forventninger fra lærer og foresatte signaliserer vi at vi har tro på elevens evner til å mestre faget. De voksnes støtte er særlig avgjørende i starten, hvor alt er nytt for eleven. Støtte hjemmefra kan vises i form av interesse for timer og innhold, samt påminnelser og oppmuntring til litt øving hver dag. Det er ikke nødvendig med kunnskap om dans hos foresatte for at eleven skal lykkes.
Skaperglede
er sentralt for alle fag i kulturskolen. Dette kan være gleden en elev opplever når noe man har øvd på over tid plutselig sitter. Det kan være gleden av å lære seg en ny dans, å danse sammen med andre, eller å vise fram det man har øvd på for andre. Dette er ekte mestringsglede. Denne følelsen er uavhengig av alder, hvilket nivå eleven er på, eller hvor lenge eleven har danset.
Å gi denne gode følelsen til elevene, er noe vi som lærere jobber mot. Dette gir eleven motivasjon til å skape og få til enda mer, og for eleven er det ekstra fint å kunne dele skapergleden med andre.
Vi oppfordrer gruppene på Dansemix 2 og Dansemix 3 til å delta på UKM, og lærer hjelper gjerne til med å lage og øve inn koreografi. Dansegruppene stiller ellers opp både når kulturskolen har mindre og større forestillinger og ved forespørsel om å opptre i lokalmiljøet. Dansegruppene deltar på ulike forestillinger i Kulturskoleuka.
Gleden av å skape noe trenger ikke alltid å være knyttet til en forestilling, men er også fin å dele med medelever, læreren og gjerne hjemmet gjennom hele året. Vi håper samspillet mellom kulturskole og hjem kan være med på bygge under denne prosessen hos eleven. Det gir god grobunn for videre utvikling og framgang i faget.